ASYSTENT SUKCESU
Projekt „Asystent Sukcesu” – Twój Przewodnik po Pierwszym Roku Studiów
Naszym celem w projekcie „Asystent Sukcesu” jest zapewnienie wsparcia nowym studentom Uniwersytetu Rzeszowskiego (UR) w ich pierwszym roku nauki. Wspieramy ich, aby ułatwić adaptację do środowiska akademickiego i przeciwdziałać zjawisku „drop-out” (rezygnacji z nauki przed ukończeniem studiów). Każdy z nas spotkał się z wyzwaniami, które mogą prowadzić do utraty motywacji – problemy osobiste, brak wsparcia, czy trudności w nauce. W odpowiedzi na te potrzeby uruchomiliśmy program, który pomoże studentom odnaleźć się w nowym środowisku, wzmocnić ich kompetencje społeczne i rozwijać umiejętności akademickie.
W 2024 roku Fundacja FRUMIS, Uniwersytet Rzeszowski oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego wspólnie zrealizowali innowacyjny projekt „Asystent Sukcesu”, którego celem było wsparcie studentów pierwszego roku w adaptacji do życia akademickiego oraz przeciwdziałanie zjawisku „drop-out” – przedwczesnemu opuszczaniu studiów.
Projekt odpowiedział na alarmujące statystyki, według których aż 40% studentów w Polsce rezygnuje ze studiów przed ich ukończeniem. Na Uniwersytecie Rzeszowskim zjawisko to dotykało średnio 1 584 studentów rocznie, a w roku akademickim 2021/2022 liczba ta wzrosła do 2 018 osób. Program miał na celu zatrzymanie tego trendu, oferując studentom wsparcie indywidualne i grupowe
W projekcie pilotarzowym wzięło udział 80 studentów pierwszego roku z kierunków Wychowanie Fizyczne oraz Turystyka i Rekreacja, którzy byli objęci opieką 20 starszych kolegów – tutorów. Tutorzy przeszli intensywne szkolenia (12 godzin warsztatów), które wyposażyły ich w narzędzia do wspierania swoich podopiecznych w takich obszarach jak:
- komunikacja interpersonalna i aktywne słuchanie,
- zarządzanie czasem i wyznaczanie priorytetów,
- techniki radzenia sobie ze stresem,
- metody efektywnego zapamiętywania i uczenia się.
Realizacja projektu obejmowała kilka kluczowych etapów
Warsztaty szkoleniowe dla tutorów
W pierwszym etapie tutorzy wzięli udział w intensywnych warsztatach, które miały na celu rozwinięcie ich kompetencji społecznych, organizacyjnych i edukacyjnych. Uczestnicy poznali praktyczne techniki wspierania studentów pierwszego roku, co umożliwiło skuteczne prowadzenie indywidualnych spotkań tutoringowych.
Regularne sesje tutoringowe
W trakcie projektu tutorzy prowadzili sesje z przydzielonymi tutee. Spotkania te miały na celu indywidualne wsparcie studentów w takich aspektach jak organizacja nauki, zarządzanie stresem oraz integracja z życiem akademickim. Studenci mieli możliwość pracy nad swoimi trudnościami w bezpiecznej i wspierającej atmosferze.
Wydarzenia integracyjne
Projekt zakładał również organizację wydarzeń integracyjnych, które sprzyjały budowaniu relacji między tutorami a tutee. W ramach tych działań zorganizowano gry zespołowe, animacje sportowe oraz warsztaty grupowe. Dzięki tym aktywnościom uczestnicy mogli lepiej się poznać, zbudować wzajemne zaufanie i poczucie wspólnoty
Podsumowanie i zakończenie projektu
Zwieńczeniem projektu było zakończenie, które odbyło się 13 grudnia 2024 roku. Podczas tego wydarzenia wręczono certyfikaty tutorom, podsumowano efekty programu oraz zaprezentowano wyniki ewaluacji. Uczestnicy zgodnie podkreślali, że projekt był dla nich cennym doświadczeniem, które pozytywnie wpłynęło na ich rozwój akademicki i osobisty.
Efekty projektu
Dzięki realizacji projektu „Asystent Sukcesu” uczestnicy, zarówno tutorzy, jak i tutee, zdobyli cenne umiejętności, które wspierały ich w życiu akademickim. Tutee odnotowali większą pewność siebie, lepszą organizację nauki i skuteczniejsze radzenie sobie ze stresem. Tutorzy z kolei rozwijali swoje kompetencje mentoringowe, organizacyjne i społeczne, co stanowiło dla nich solidny fundament do dalszego rozwoju zawodowego.
Projekt okazał się sukcesem, a jego pozytywne efekty podkreślono zarówno wśród uczestników, jak i w środowisku akademickim. Dzięki wsparciu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Fundacji FRUMIS oraz Uniwersytetu Rzeszowskiego, inicjatywa może stać się wzorem działań wspierających studentów i przeciwdziałających zjawisku „drop-out”.